Sabtu, 4 Julai 2020

Kisah Ashabul Kahfi part 6

Sambungan dari Kisah Ashabul Kahfi part 5

Lalu Raja berkata, "Beginilah, adakah kamu mempunyai tempat tinggal di kota ini?"


"Ya, tuan," Jawab Tamlikha. "Utuslah seseorang bagi menyertai saya!" pinta Tamlikha. Permintaan Tamlikha dikabulkan. Raja memerintahkan beberapa orang kepercayaannya menyertai Tamlikha menuju ke tempat tinggalnya. Selepas pintu rumah itu diketuk, muncul seorang lelaki yang sudah lanjut usia membukan pintu. Orang tua itu terperanjat dan ketakutan lalu bertanya kepada mereka, "Kenapa kalian datang ke sini?"

Lalu Tamlikha menjawab "Aku Tamlikha putera Filistin!", "Apa? Cuba ulang sekali lagi!" Tamlikha mengulang namanya dengan lebih jelas dan suara yang agak keras. Tiba-tiba orang tua itu berkata, "Tidak salah lagi orang ini adalah datukku yang pernah hidup ratusan tahun yang silam. Bukankah kalian pernah mendengar Nabi Isa kita berkata mereka itu akan kembali!" kata orang tua itu meyakinkan mereka yang hadir.

Selepas peristiwa itu dilaporkan kepada raja, raja bergegas menunggang kuda menghampiri mereka yang masih berkerumun di rumah orang tua itu. Kemudian, mereka beramai-ramai menyertai Tamlikha dan pergi ke gua tempat persembunyiannya dan teman-teman. Sebelum sampai di pintu gua, Tamlikha menghentikan langkah dan berkata, "Saya khuatir apabila teman-temanku mendengar bunyi tapak kaki kuda, mereka fikir pasukan Diqyanus datang. Oleh itu, kalian berhenti saja di sini. Biar saya sendiri yang menemui dan memberitahu mereka!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan