Jumaat, 19 Jun 2020

3 Amalan Memanjangkan Umur

1. Sedekah

Dari Amru bin Auf radhiallahu anhu katanya Rasulullah S.A.W bersabda:

“Sesungguhnya sedekah seseorang Islam itu MEMANJANGKAN UMUR dan mencegah daripada mati dalam keadaan teruk dan Allah Subhana wa taala pula menghapuskan dengan sedekah itu sikap sombong, takbur dan membanggakan diri (dari pemberiannya).”

Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Ali, bahawa Rasulullah bersabda: "Sedekah dapat merubah takdir yang mubram (yang pasti)". (HR. Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi, Imam Ahmad)

Kisah Nabi Ibrahim a.s. Dan Pemuda

Sebuah kisah termahsyur di zaman Nabi Ibrahim telah memperlihatkan bahawa sedekah dapat menunda kematian dan memanjangkan usia dalam erti yang sebenarnya.

Suatu hari, malaikat maut mendatangi Nabi Ibrahim alaihissalam, malaikat tersebut bertanya, "Siapa gerangan anak muda yang tadi mendatangimu wahai Ibrahim?"

"Dia adalah sahabat sekali gus muridku! Dia menemuiku untuk memberitahu pernikahannya pada esok hari."

"Wahai Ibrahim, ketahuilah bahawa umur pemuda itu takkan sampai esok pagi."

Setelah berkata demikian, malaikat maut meninggalkan Nabi Ibrahim.

Nabi Ibrahim mahu memberitahu sahabatnya tersebut bahawa usianya tidak sampai esok hari, hendaknya mengadakan pernikahan malam ini juga, namun Nabi Ibrahim menyimpan niat tersebut dan tetap merahsiakan kedatangan maut.

Keesokannya, Nabi Ibrahim masih melihat dan menyaksikan pernikahan pemuda tersebut.

Bahkan, hari berganti minggu, bulan dan tahun, pemuda tersebut tetap hidup dengan sihat wal afiat dan panjang usia.

Suatu hari, Nabi Ibrahim kembali mendapat kunjungan dari malaikat maut, maka Ibrahim berkata, "Adakah engkau berdusta mengenai kematian pemuda yang merupakan murid dan sahabatku dulu?"

Malaikat maut menjelaskan bahawa, ketika ia akan melaksanakan tugas untuk mencabut nyawa pemuda tersebut, Allah menahannya.

Nabi Ibrahim kehairanan kenapa Allah memilih untuk memanjangkan umur pemuda itu dan jawapan Malaikat maut sungguh tidak disangka-sangka.

“Wahai Ibrahim, di malam menjelang pernikahannya, anak muda tersebut menyedekahkan separuh dari harta kekayaannya. Dan ini yang membuatkan Allah memutuskan untuk memanjangkan umur anak muda itu, sehingga engkau melihatnya masih hidup.”

Jelaslah bahawa sedekah dapat mengubah takdir dan memanjangkan usia.

Faedah sedekah di dunia adalah seseorang itu akan dimurahkan rezekinya oleh Allah, terhindar daripada bala bencana, DIPANJANGKAN UMUR, mencegah daripada kematian yang buruk di mana orang yang selalu bersedekah akan dilindungi daripada ditimpa kemalangan yang menyebabkan kematian dalam keadaan yang ngeri atau mati dalam keadaan tidak beriman (su’ul khatimah) kerana sedekah itu sebenarnya membawa rahmat di samping menghapuskan sifat sombong, takbur dan menunjuk-nunjuk dengan pemberiannya.   

Manakala faedahnya di akhirat pula ialah seseorang itu akan mendapat naungan daripada panas terik di padang Mahsyar dan mendapat pendinding daripada api neraka.

2. Menghubungkan Silaturrahim 

Islam mementingkan silaturrahim.  Dalam hadis yang lain disebut, seribu (1,000) kawan masih dikira sedikit, seorang musuh sudah dikira ramai.  

Rasulullah sallahu alaihi wa alihi wassalam bersabda:
“Sesiapa yang ingin diperluaskan rezeki dan DIPANJANGKAN UMURNYA, maka hendaklah ia menghubungkan silaturrahim” (Riwayat Bukhari)

3. Amalan kebaikan 

Apa saja amalan kebaikan yang dilakukan dapat mengindarkan pelakunya dari sebarang kemalangan atau musibah yang teruk.  Sebagai contoh, jika seorang berlaku kemalangan kereta, hanya kereta sahaja yang kemek sedikit tetapi orang itu tidak mati atau tidak mengalami cedera parah.  

Apabila seseorang melakukan sesuatu kebaikan, UMURNYA DITAMBAH dan apabila seseorang itu melakukan sesuatu kejahatan, umurnya berkurangan.  

Rasulullah sallahu alaihi wa alihi wassalam bersabda:
"Tidak dapat menolak takdir kecuali doa, dan tidak dapat MENAMBAH UMUR kecuali amal kebaikan. Seringkali seseorang tidak mendapatkan rezeki kerana berbuat dosa." (HR. Muslim)

Jadi apakah maksud DIPANJANGKAN UMURNYA dalam hadis-hadis di atas? Abu Laits As-Samarqandi menjelaskan maksud panjang umur itu ada dua.

Pertama, panjangnya umur bererti bertambahnya kebaikan. Ertinya pahalanya terus bertambah. Umurnya sendiri tetap seperti yang telah ditentukan di dalam Lauhul Mahfudz sebagaimana ditegaskan Allah dalam firmannya, "Jika ajal kamu telah tiba, tidak dapat diundurkan sedikit pun dan tidak pula dapat dimajukan." Bertambahnya kebaikan juga bererti juga dicatat terus pahalanya sesudah matinya. Tercatat pahalanya sesudah kematian sama dengan bertambah umurnya.

Kedua, yang dimaksudkan panjang umur itu memang benar-benar bertambah umurnya dengan kuasa Allah. Misalnya, di catatan Lauhul Mahfudz katakanlah umur seseorang telah ditetapkan 40 tahun, namun kemudian dengan izin Allah ditambahkan menjadi 60 tahun. Ini terjadi berkat dari amalan kebaikannya, termasuk sedekah dan menghubungkan silaturrahim. 

Berkenaan dengan amalan kebaikan, timbul persoalan, ada juga orang jahat yang umurnya panjang meninggal dunia ketika berumur 90 tahun.  

Maka jawabnya, “mungkin umur asalnya 95 tahun, tetapi dipendekkan disebabkan kejahatannya”.  Ada juga orang baik yang meninggal dunia pada umur muda misalnya 30 tahun.  Maka jawabnya, “mungkin umur asalnya 25 tahun, tetapi ditambah disebabkan kebaikannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan