Khamis, 25 Jun 2020

7 Rahsia huruf mim

1. Huruf mim merupakan pintu menuju Ahad (Allah SWT)

Huruf mim merupakan pintu menuju Ahad (Allah SWT) melalui Ahmad (Nabi Muhammad SAW). Perbezaan antara Ahad dan Ahmad adalah huruf mim.

Perhatikan ayat Quran berikut:
Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (3:31)


Sudah jelas cara untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT ialah dengan mengikuti cara dan sunnah Nabi Muhammad SAW.

2. Huruf mim merujuk kepada Nabi Muhammad SAW

Permulaan nama Nabi Muhammad SAW ialah huruf mim. Huruf mim juga merupakan huruf ke 13 dalam susunan A-Ba-Ja-Dun / ABJAD arab. Muhammad bin Abdullah jika dieja dalam bahasa Arab, mempunyai 13 huruf. Nabi Muhammad SAW adalah rasul ke 313.

3. Huruf mim merujuk kepada sifat ikhlas


Nilai abjad huruf mim ialah 40. Nilai 40 merujuk kepada khalwat (menyendiri untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT) Nabi Muhammad SAW di gua Hira' selama 40 hari setiap kali. Untuk berkhalwat selama 40 hari ini memerlukan keikhlasan yang tinggi kepada Allah SWT.

4. Huruf mim merujuk kepada orang yang dekat dengan Allah SWT

Huruf mim membentuk posisi sujud dalam solat. Sujud merupakan posisi paling dekat seorang hamba itu dengan Allah SWT. Bahkan cara untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT ialah dengan sujud yang lama (solat) kepadanya.

5. Huruf mim merujuk kepada asma Allah SWT Malikul Mulk (keagungan/penguasaan ke atas seluruh langit dan bumi)

Asma Allah Malikul Mulk bermula dengan huruf mim. Selain itu, ayat Qursi yang menceritakan tentang penguasaan dan Qursi Allah meliputi langit dan bumi mempunyai banyak huruf mim di dalamnya.

6. Huruf mim merujuk kepada jalan yang lurus / Mustaqim dalam surah Fatihah

Jika diperhatikan huruf mim itu mempunyai garis yang tegak, kemudian berpusing lalu bertemu kembali di garis yang tegak tersebut. Ini menggambarkan kehidupan manusia beriman yang ingin mencari jalan yang lurus. Asalkan berusaha dengan ikhlas, walau mengalami kesukaran dengan berpusing-pusing arah, akhirnya Insya Allah akan bertemu juga dijalan yang lurus itu.

7. Huruf mim merujuk kepada bangsa melayu

Huruf mim memulakan perkataan melayu dan mengakhiri perkataan Islam. Mim juga jika dikaji pandang berbentuk tanjak yang belum dililit kemas yakni pakaian warisan orang melayu. Ianya juga berbentuk seolah-olah keris yang merupakan senjata warisan melayu.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan