Ahad, 23 Oktober 2011

Mengenali gelombang otak manusia

Salam,


Tahukah anda bahawa otak kita ini ada mengeluarkan gelombang yang berbeza? Gelombang-gelombang yang dikeluarkan ini diberi nama Beta, Alpha, Theta dan Delta. Mari kita mengenali gelombang-gelombang otak tersebut.




Gelombang Beta mempunyai amplitud yang paling rendah dan frekuensi yang paling tinggi iaitu 14-30 Hz. Apabila otak kita sedang aktif, ia akan mengeluarkan gelombang Beta. Seseorang yang sedang melakukan aktiviti seperti bercakap, mengajar, bekerja dan melakukan aktiviti fizikal akan mengeluarkan gelombang Beta.


Gelombang seterusnya ialah Alpha. Gelombang Alpha mempunyai amplitud melebihi gelombang Beta tetapi frekuensi yang lebih rendah iaitu 9-13 Hz. Mereka yang sedang berehat biasanya mengeluarkan gelombang Alpha. Gelombang ini juga terhasil melalui proses yang menyebabkan minda kita menjadi tenang seperti meditasi, solat dan berjalan di taman.


Berikutnya ialah gelombang Theta. Gelombang Theta mempunyai amplitud yang lebih tinggi dan frekuensi yang lebih perlahan berbanding Beta dan Alpha. Frekuensi gelombang Theta ialah 5-8 Hz. Theta biasanya dikaitkan dengan seseorang yang sedang berimaginasi, seperti seseorang itu berada di antara sedar dan separuh sedar. Contohnya apabila kita sedang memandu dan berimaginasi lalu apabila sedar sudah berada beberapa meter di depan. (Awas! Jangan berimaginasi semasa memandu untuk mengelakkan kemalangan!) Seseorang itu berada dalam gelombang Theta apabila mindanya menjadi sangat tenang dan aktiviti yang sedang dibuatnya menjadi automatik. Proses ini boleh berlaku ketika berjoging, mandi, memandu, menyikat rambut, berjalan dan lain-lain.


Yang terakhir ialah gelombang Delta. Gelombang ini paling besar amplitudnya dan paling rendah frekuensinya iaitu 1.5-4 Hz. Gelombang ini terhasil apabila kita sedang tidur. Sewaktu kita tidur, kita akan bermimpi pada kitaran 90 minit. Pada ketika ini, gelombang Delta akan bertukar menjadi Theta dan mimpi yang aktif akan berlaku. Sewaktu bermimpi yang aktif inilah berlakunya Rapid Eye Movement (REM).


Apabila kita terjaga dari tidur, gelombang otak kita akan bertukar dari Delta -> Theta -> Alpha -> Beta. Sebab itulah apabila kita mula-mula terjaga dari tidur kita akan merasa khayal / mamai sebab gelombang otak kita baru bertukar dari Delta kepada Theta.


Kita hendaklah sentiasa berusaha untuk memasuki gelombang Alpha kerana pada waktu itulah minda kita menjadi tenang. Ketika kita berada dalam gelombang Alpha, suasana terasa tenang dan stress akan hilang dan ketika inilah kita boleh menggunakan potensi keupayaan otak kita yang sebenar. Kita mampu untuk menumpukan fikiran terhadap sesuatu perkara. Gelombang Alpha membuka fikiran kita lalu menghasilkan kemampuan kreatif untuk menyelesaikan sesuatu masalah. 


Untuk seorang Muslim, sudah tersedia cara untuk menyelesaikan segala masalah yang kita hadapi iaitu dengan berdoa, solat, membaca Quran dan berzikir. Amalan-amalan ini akan menjadikan kita tenang dan seterusnya membolehkan kita menggunakan fungsi otak dengan berkesan untuk menyelesaikan segala masalah dan meningkatkan kualiti kehidupan kita di dunia ini. 

1 ulasan: