Jumaat, 7 Oktober 2011

Kisah Ashabul Kahfi part 2

Sambungan kisah lalu, 3 orang pendeta berjumpa dengan Khalifah Umar Al Khatab a.s lalu bertanyakan 7 soalan kepada khalifah. Khalifah Umar Al Khatab a.s tidak dapat menjawab soalan tersebut lalu meminta Saiyidina Ali a.s menjawabnya. Setelah Saiyidina Ali menjawab 4 dari 7 soalan tersebut, 2 orang pendeta tersebut memeluk agama Islam. Lalu pendeta yang ketiga meminta Saiyidina Ali a.s menceritakan kisah Ashabul Kahfi.

Lalu Saiyidina Ali a.s.pun bercerita kepada pendeta tersebut seperti berikut:

"Sejarah berkaitan kisah itu terjadi di negeri Romawi pada zaman dahulu iaitu di kota yang bernama Aphesus atau Ephesus. Namun selepas Islam datang, nama kota itu berubah dan diganti dengan nama Tarsus atau Tarse. Kini kota itu terletak di wilayah Turki.

Ketika itu penduduk negeri itu iaitu bangsa Aphesus mempunyai seorang raja yang baik. Masyarakatnya hidup aman dan sejahtera. Namun selepas raja yang baik itu meninggal dunia, Raja Persia yang bernama Diqyanus menyerbu negeri itu bersama pasukan yang besar dan kuat demi menguasainya. Dia seorang raja yang kafir, zalim dan bongkak. Tidak lama kemudian, akhirnya raja dan bala tenteranya berjaya mengusai Kota Aphesus. Dia telah merampas kota itu dan kemudian membina istana yang megah di situ."

Lalu pendeta ketiga tersebut meminta Saiyidina Ali a.s menceritakan perihal bentuk istana yang dibina oleh raja itu.

Saiyidina Ali a.s menyambung:

"Bangunan istana yang dibuat atas perintah raja itu berukuran 1 x 1 farsakh (satu farsakh berukuran 4.8 kilometer persegi, maka lebar istana itu lebih kurang 4.8 x 4.8 kilometer persegi). Tiang-tiang istana itu berjumlah 1000 buah dan semuanya diperbuat daripada emas. Begitu juga lampu-lampu istana berjumlah 1000 buah, semuanya dihasilkan daripada emas. Semua lampu itu tergantung pada rantai-rantai yang diperbuat daripada perak. Pada tiap-tiap malam, apinya dinyalakan dengan sejenis minyak yang mengeluarkan bau harum. Di sebelah timur serambi istana terdapat 100 buah lubang-lubang cahaya, demikian juga di sebelah baratnya. Hal ini bertujuan supaya matahari selalu menyinari ruangan itu.

Raja itu membuat sebuah singgahsana daripada emas. Singgahsana itu berukuran 80 x 40 hasta dan dilengkapi 80 buah kerusi yang diperbuat daripada emas. Di situlah orang bawahan kerajaan duduk dan bermesyuarat. Di sebelah kirinya juga disediakan 80 buah kerusi yang diperbuat daripada emas. Di situ tempat duduk para penguasa tinggi yang lain. Raja bersemayam di atas singgahsana dengan mengenakan mahkota kebesaran di atas kepalanya.

Mahkota raja itu diperbuat daripada kepingan-kepingan emas, mempunyai sembilan bucu, dan tiap-tiap bucunya bertaburan mutiara yang memantulkan cahaya laksana bintang-bintang menerangi kegelapan malam. Raja itu mempunyai 50 orang pelayan yang terdiri daripada anak-anak hulubalang. Semua hulubalang yang dipilih oleh raja memakai selempang dan baju sutera berwarna merah. Seluar mereka diperbuat daripada sutera yang berwarna hijau. Mereka dihiasi dengan gelang-gelang kaki yang indah begemerlapan. Setiap hulubalang memegang tongkat yang diperbuat daripada emas. Atas perintah raja, mereka berdiri di belakang raja selagi raja itu duduk di atas singgahsananya.

Selain hulubalang, raja juga melantik enam orang kepercayaannya sebagai menteri kerajaan. Mereka terdiri daripada anak-anak cendekiawan. Semua urusan kerajaan dipertanggungjawabkan kepada para menteri. Oleh itu, raja tidak membuat sebarang keputusan yang berkaitan peraturan kerajaan tanpa berunding dengan mereka terlebih dahulu. Maka, enam orang kepercayaan raja itu selalu berada di kiri dan kanan raja. Tiga orang berdiri di sebelah kanan dan tiga orang lagi berdiri di sebelah kiri raja.

Mereka yang berdiri di sebelah kanan raja ialah Tamlikha, Miksalmina dan Mikhaslamina. Manakala yang berdiri di sebelah kiri bernama Martelius, Casitius dan Sidemius.

bersambung: https://lautan-biru.blogspot.com/2011/10/kisah-ashabul-kahfi-part-3.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan