Sabtu, 9 Julai 2011

10 kelebihan orang Jepun yang patut dicontohi - Part 1

Assalamualaikum,

Alhamdulillah dengan limpah dan kurnia dariNya, aku ditakdirkan oleh Allah untuk melawat negara Jepun pada bulan Julai ini. Aku sebenarnya sangat kagum dengan negara matahari terbit ini kerana 10 perkara. Aku amat berharap agar orang Malaysia dapat mengambil pengajaran dari 10 perkara yang aku rasa sangat baik untuk diamalkan tapi sayangnya 10 perkara ini tidak diamalkan di Malaysia. 10 perkara tersebut adalah:

1. Orang Jepun sangat menepati waktu dan janji. Ini perkara yang paling ketara waktu aku ada kat Jepun. Kalau orang Jepun dah berjanji jumpa pukul 7 pagi tu, memang tepat pukul 7 pagi dia ada duduk 'cokoh' tunggu diriku dekat lobi hotel. Kalau kat Malaysia senang jer. Kalau janji pukul 7 pagi, ko tambah jer 30 minit atau sejam, tentu tak lari jauh. Padahal menghargai waktu itu adalah ajaran Islam. Demi MASA! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. / (3) (Al-ASr 103:1-3) Allah telah bersumpah dengan masa. Kalau Allah dah bersumpah tu, menunjukkan masa itu satu perkara yang besar / hebat / penting samalah dengan 'demi MATAHARI', 'demi BULAN', 'demi BINTANG' dsb.

2. Orang Jepun sangat pembersih. Inipun ajaran Islam. Maksud hadis: ”Kebersihan itu adalah sebahagian daripada Iman”. (HR. Ahmad, Muslim, dan Tirmidzi). Pelik ya kenapa orang Jepun lebih 'Islamik' daripada orang Malaysia. Kalau kat Tokyo tu nak cari 1 sampahpun susah. Dekat KL jangan cakap la. Tengok kira, kanan, depan, belakang semuanya nampak sampah. Lagi satu pasal tandas. Kenapa orang Jepun boleh bersihkan tandas dia sampai berkilat sampai ku rasa nak tidur dalam tandas tu? Kat Malaysia, asal masuk tandas jer rasa nak muntah, wek!

3. Orang Jepun selalu kata Hai. Aku bagi contoh, kalau ditanya 'Ogengkideska (apa khabar)?' Mereka akan menjawab 'Hai (ya) Watashiwa gengkides (saya sihat)' Jadi perkataan Hai (ya) ni dah jadi sebati dengan mulut diaorang. Oleh itu, kita hendaklah mencontohi orang Jepun. Sekiranya anda berjumpa kawan, sapalah Hai. Contohnya Hai Fatin Liyana. Hai Fatin Suhana. Hai Annas Easkey.

4. Orang Jepun sangat menghormati orang lain. Sebenarnya cara asal orang Jepun menyapa kawannya ialah dengan menundukkan sedikit kepalanya tanda hormat. Ini memang aku SUSPECT! Bukan senang nak hormatkan orang sampai begitu sekali. Boss-boss kat Malaysia boleh tak buat begitu tanda hormat? Tak kiralah besar manapun pangkat kau kat dunia ni, semuanya adalah kurniaan dari ALLAH. So janganlah sombong sangat ok. Bila-bila masa aje ALLAH boleh tarik pangkat kau tu tahu tak. Kalaulah aku ditakdirkan untuk menjadi seorang RAJA, aku tetap akan hormatkan semua orang tak kira la muslim ke kafir ke. Ular menyusur akar, takkan hilang bisanya.

5. Orang Jepun sangat berdisiplin. Ini satu perkara yang aku perasan. Tak kira kerja apa yang diaorang buat diaorang sangat teliti, ada sistem, tersusun, teratur, berjadual, rapi dsb. Tak hairanlah diaorang mampu bangunkan negara diaorang dalam masa yang sangat singkat setelah perang dunia kedua. Mungkin sebab adanya kesusahan perang itu menjadikan rakyat Jepun lebih kuat dan hebat. Rakyat Malaysia pulak manja sebab tak pernah berperang. Yang ada rakyat Malaysia berperang cuma dalam Playstation 3 atau X-boX jer, main game Prince of Persia, Superman, Batman dan macam2 man lagilah.

Bersambung ke Part 2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan