Jumaat, 1 Julai 2011

Sistem Multi Level Marketing (MLM)

Sistem MLM sebenarnya bukan sistem ciptaan manusia tapi sebenarnya sistem yang ditiru dari Sunnatullah atau hukum Allah.


Dalil Naqli#1: Berdasarkan hadis Nabi SAW - Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka (Hadis riwayat Abu Hurairah). Ini bermakna downline tetap mendapat pahala tetapi pada masa yang sama 100% daripada pahala downline juga akan diperolehi oleh upline.

Tetapi sistem MLM manusia tidak mampu untuk meniru secara 100% sistem MLM Allah. Sistem MLM manusia hanya memberi sedikit % dari bonus downline kepada upline. Dengan % bonus yang sedikit ini telah menyebabkan ramai leaders di dalam MLM di Malaysia yang menjadi millionaire. Ternyatalah sistem MLM Allah itu jauh lebih hebat dari sistem MLM manusia, kerana Allah memberi 100% pahala downline kepada upline sekiranya seorang upline itu berjaya mendidik downlinenya menjadi seorang yang diredhai Allah.

Oleh yang demikian, antara amalan yang paling disukai oleh Allah dan paling banyak pahalanya ialah berdakwah. Malah pahala dari ilmu yang bermanfaat itu akan berterusan walaupun orang yang mengajar itu sudah tiada lagi di dunia ini selagi anak dan cucu cicit muridnya berterusan mengamalkan apa yang diajar oleh gurunya itu.

Tetapi sebenarnya amalan yang PALING disukai oleh Allah ialah berjihad di jalannya. Jihad bermakna anda mengorbankan barang berharga yang anda ada semata-mata keranaNya. Contoh barang berharga yang anda ada ialah MASA, TENAGA dan WANG RINGGIT. Kenapa bersama dengan HPA dikatakan satu  jihad? Ini kerana anda berusaha dan memperjuangkan makanan halalan dan toyyiban yang diusahakan oleh umat Islam untuk kepentingan umat Islam kerana Allah SWT.

Dalil Akli#1: Kita percaya berbuat baik dibalas baik dan berbuat jahat dibalas jahat. Maksudnya sekiranya kita korbankan wang, masa dan tenaga di dunia ini kita mengharapkan Allah membalas dengan wang, masa dan tenaga di akhirat kelak. Keajaiban sistem MLM ialah wang, masa dan tenaga yang dikorbankan akan mendapat balasan wang, masa dan tenaga di dunia ini lagi. Adalah biasa untuk leaders yang berkecimpung lama dalam MLM untuk mendapat income 10k / 20k / 30k setiap bulan tanpa perlu bekerja lagi. Bermakna mereka sudah dapat kembali wang, masa dan tenaga yang dikorbankan dulu di dunia ini lagi, apatah lagi di akhirat kelak.

Dalil Naqli#2: Berdasarkan ayat Al-Quran: Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berjihad untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh. (As-Saff ayat 3)
Dalil Aqli#2: Dalam ayat di atas, disebut 2 katakunci iaitu bangunan dan tersusun kukuh. Bangunan apakah yang paling kukuh di dunia ini? Jawapannya ialah pyramid yang masih tidak rosak walaupun sudah dimakan usia beribu-ribu tahun. Jadi, untuk membina jemaah yang kukuh perlulah ditiru bentuk pyramid dan bentuk inilah yang digunakan oleh sistem MLM.
Sistem MLM juga adalah jalan paling pintas untuk membina jemaah kerana ianya berdasarkan gandaan. Saya bagi contoh:

Bulan                  Formula                                               Bilangan ahli
pertama             permulaan                                           1
kedua                 1+1x13                                                 13+1
ketiga                 1+1x13+13x23                                    313

Ini adalah satu formula yang hebat kerana dalam masa 3 bulan sahaja sudah berjaya mengumpul seramai 313 ahli.

Oleh itu saya ingin menjemput sesiapa yang berminat untuk menjadi ahli di bawah saya dalam syarikat MLM HPA. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut syarikat MLM HPA ini, sila klik di bawah:

3 ulasan:

  1. Alhamdulillah my friend. Business is indeed Sunnatullah and Sunnah Rasulullah. Rasulullah did business between the age of 25 to 40 years old before he was appointed as Rasullullah at the age of 40. He then had to abandon business to focus on dakwah Islamiah. May Allah bless you my friend who tried to emulate Rasulullah SAW by being a businessman. Allah hu Akbar.

    BalasPadam
  2. HPA mempunyai panel syariah yang terdiri daripada Mufti Pulau Pinang, Pensyarah dan Ustaz. Mereka bertanggungjawab untuk memantau perniagaan MLM HPA berlandaskan syariat Islam. Sila ke link ini: http://www.hpa.com.my/panelsyariah/ untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang panel syariah HPA.

    BalasPadam