Sabtu, 9 Julai 2011

10 kelebihan orang Jepun yang patut dicontohi - Part 2

5. Orang Jepun sangat mementingkan persahabatan. Bagi orang Jepun, persahabatan adalah satu perkara yang number 1. Mereka amat mengambil berat terhadap sahabat masing2. Kalau ada sahabat diaorang yang takder duit, diaorang bagi hutang. Kalau ada sahabat diaorang yang kelaparan, diberinya makan. Kalau ada sahabat diaorang yang memerlukan bantuan, diberinya bantuan. Sedangkan Rasulullah SAW sendiri memerlukan sahabat yang sentiasa menolongnya dalam perjuangan dakwah Islamiah, apatah lagi kita. Orang Jepun mempunyai panggilan khas untuk sahabat yang bersama ketika susah dan senang ini, dipanggil Nakama. Sedangkan kawan dipanggil Tomodachi. Aku ingin mencari Rakan Seperjuangan, Nakamaku, Sahabatku, Ikhwanku. Semoga Allah menunjukkan kepadaku: Rakan Seperjuanganku, Nakamaku, Sahabatku, Ikhwanku.

6. Orang Jepun sangat cute / comel / kawaii. Ini tak boleh disangkal lagi. Kupandang ke depan, kiri, kanan, depan, belakang semuanya comel. Kiranya kalau ku baling gumpalan kertas (yang mengandungi ayat-ayat cinta) tu di Tokyo, 9/10 akan terkena awek comel. Kalau baling kat Malaysia, 1/10 jer akan terkena awek comel. Silap haribulan terkena mak nyah. Lariiiii..

7. Orang Jepun sangat kemas. Ini kerana mereka mengamalkan 5S. 5S tu ialah seiri, seiton, seiso, seiketsu and shitsuke. Kalau dalam bahasa omputehnya: sorting, straightening, systematic cleaning, standardizing, and sustaining. Nak tahu lebih lanjut pasal 5S sila klik kat sini. 5S ni kalau dalam bahasa melayu: Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Praktik. Yang ni pulak aku cipta: Sila Susun Selepas (engkau buat) Semak dan (engkau buat) Sampah.

8. Orang Jepun suka bangun pada awal pagi. Ini yang aku pelik bin ajaib. Sepatutnya rakyat Malaysialah yang suka bangun awal pagi, sebab rakyat Malaysia kena sembahyang Subuh. Ini terbalik pulak. Aku dah tanya orang Jepun ni, rata-rata diaorang akan bangun sekitar pukul 5-6 pagi. Huh, kalau rakyat Malaysia, waktu tu la paling sedap nak berdengkur. Cuba la bawak bangun awal sikit, sebelum Subuh ke. Lepas tu buat Tahajud 2-3 round ker, baru la cantik amalan. Betul tak?

9. Orang Jepun suka mandi air panas. Ha, ini adalah salah satu rahsia kenapa kulit awek Jepun sangat cantik dan comel. Kalau korang nak tahu, dalam air panas semulajadi tu ada Sulphur. Air panas semulajadi ni bersifat Asid. Ianya amat sesuai untuk kulit. Ini terbalik dengan air yang kita minum. Air yang paling baik untuk diminum ialah air yang bersifat alkali. Cepat la awek2 malaysia pergi mandi air panas kat Malaysia, tak kira la kat kolam air panas bemban ke, Sg. Serai ke, Selayang ke, Labis ke, barulah kulit korang jadi putih berseri macam awek Jepun.

10. Orang Jepun sangat sukakan matahari. Hah, ini tak dapat disangkal lagi. Cuba tengok flag Jepun camner. Mungkin kerana kedudukan geografi negara Jepun yang terletak paling Timur menyebabkan negara ini juga digelar sebagai negara matahari terbit dan menjadikan salah satu sebab mengapa rakyat Jepun suka berpagi-pagi. Kita juga boleh mencontohi sifat orang Jepun yang berpagi-pagi ini kerana dalam Islam terdapat keberkatan untuk mereka yang berpagi-pagi mencari rezeki.

Dah penat dah aku tulis pasal kelebihan orang Jepun. Tapi orang Malaysia nipun ada jugak kelebihannya. Kelebihan orang Malaysia ni diceritakan oleh Allah dalam Al-Quran:
Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik. (Al-Imran 3:110)

Tahniah rakyat Malaysia sebab dengan satu sifat ini sahaja iaitu Amar Maruf Nahi Mungkar disertai Iman, Allah telah mengiktiraf anda sebagai umat yang terbaik. Itulah sebabnya Allah menyukai para bloggers yang menceritakan tentang Al-Quran /Hadis dalam blognya. Rasulullah SAW bersabda "sampaikanlah dariku walaupun sepotong ayat" (HR Bukhari dan at-Tirmidzi). Tapi kalau anda ada 10 sifat orang Jepun yang aku katakan itu, lagilah bertambah bagus kan....

Salam Sayang dari Jepun,
Irwan Hakimi  
Gambar kenangan sewaktu di Otsuki, Yamanashi

1 ulasan:

  1. negare jepun mmg mngamalkan kebersihan.....diowg kene bngun awal sebab pukul 4 pgi cuace dah cerah macam pukul 8 pagi....lambang Kat flag tu sbenarnye matahari bukan bulan...diowg jdikan mtahari sbgai simbol flag diowg sebab jepun negare yg terawal mnerime sunlight...mntax maaf saya ckap awak mcm x prnah belajar geografi...tapi negare jepun boleh dijadikan cntoh sebab diowg maju n mngutamakan bhase diowg Dan bngge dngan negare sndiri...spatutnyer bngga laa jdi rkyat Malaysia walaupon awek Kat Malaysia x comel mcm jepun...saye bngge tau to be Malaysian wlaupon sye study Kat Australia ngan tunang saya...saya bkan nak ckp saye bgus sngat...mntax maaf kalau awak tersentap dngan ape yg saya tulis...

    BalasPadam