Friday, 17 June 2011

My 7 Different Names and its meaning

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Untuk posting pertama ni, aku just nak share yang aku ni ada 7 nama panggilan. Ha, kalau korang nak tahu apasal nama panggilan aku ni ada banyak sangat, mari aku cerita. Kat bawah ni ialah nama-nama panggilan aku dan macamana aku boleh dapat nama panggilan ni:

1. Irwan - Ni nama panggilan formal dekat ofis aku. Kawan-kawan kat ofis biasanya akan panggil dengan nama ni. Irwan mempunyai 4 maksud seperti berikut:
  • Diambil dari nama malaikat penjaga syurga iaitu Ridhwan. Semoga orang yang bernama Irwan ini adalah salah seorang ahli syurga :)
  • Diambil dari perkataan Ikhwan yang bermaksud sahabat. Semoga orang yang bernama Irwan ini ramai sahabatnya :)
  • Diambil dari huruf I dan perkataan English One (Wan). May the person whose name is Irwan will always be number One in everything that he does :)
  • Diambil dari perkataan NIrwana yang bermaksud kebebasan.
2. Wan - Kira shortcut nama formal ni
  • Kalau dalam slang terengganu, Wan ini akan berbunyi Wang. Orang yang bernama Wan ini memang sukakan duit (Wang). Semoga orang yang bernama Wan ini akan menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya dan mempunyai banyak wang :)
3. Owen - Ni panggilan mat saleh dari belah UK, US dan sewaktu dengannya. Sebenarnya diaorang nak sebut Irwan, dah lidah diaorang tak pandai sebut Irwan, jadi diaorang sebut Owen, lagi mudah
  • Bunyinya macam awan. Orang yang bernama Owen ini sukakan kebebasan, seperti awan yang bebas bergerak kemana saja dibawa angin yang lembut. Dia tidak suka dikongkong oleh sesiapa dan akan berjuang untuk mendapatkan kebebasan yang diidam-idamkannya. :)
4. Hakimi - Ni nama panggilan dari mat Jepun. Org Jepun pulak tak pandai sebut Irwan, lagi senang diaorang sebut Hakimi. Hakimi mempunyai 3 maksud seperti berikut:
  • Yang pertama bermaksud orang yang adil dari perkataan Hakim. 
  • Yang kedua bermaksud orang yang bijaksana dari perkataan Hakimun.
  • Yang ketiga bermaksud orang yang benar dari perkataan Haq
5. Kimi - Ni nama panggilan kawan-kawan yang agak rapat.
  • Ki / Qi dalam bahasa Cina bermaksud kekuatan dalaman. Kimi bermaksud kekuatan dalamanku.
6. Kimex - Ni nama panggilan oleh kawan-kawan aku waktu belajar kat Sekolah Alam Shah dulu (batch 89-93)
  • Kimex pula bermaksud Qi yang maksimum. Bermakna kekuatan dalaman yang sangat tinggi.

7. Aboy (Abe Boy) - Ni nama panggilan keluarga sahaja
  • Aboy pula bermaksud seorang lelaki sejati. Tapi yang aku tak puas hati tu ada pulak orang letak a dekat belakang aboy jadi aboya. Aku nak declare yang aku bukannya buaya, cuma aku ingin mengasihi lebih dari seorang wanita. Salah ke hasratku ini?!?

3 comments:

  1. memang anda berhak mengasihi lebih dari seorang wanita..dan semestinya wanita itu pun boleh mengasihi lebih dari seorang lelaki..benar?

    ReplyDelete
  2. Saya memang mengasihi lebih dari seorang wanita.. ibu kakak adik dan anak saudara :-)

    ReplyDelete
  3. Ataupun nama anda Irwan bermaksud adiwira. Itu penjelasannya yang mudah ;)

    ReplyDelete