Sabtu, 18 Jun 2011

Ubat Hati

Assalamualaikum,

Bagi mereka yang telah terluka hatinya, carilah ubatnya di dalam Al-Quran dan solat:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٥٣

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah 2:153)

Sesungguhnya Allah amat menyukai hambaNya yang sabar seperti maksud hadis nabi berikut:

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud : “dan sesiapa yang bersabar, maka Allah akan menjadikan dirinya penyabar, dan tiada pemberian yang (Allah) berikan kepada seseorang yang lebih baik dan lebih luas (manfaatnya) daripada kesabaran.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sesiapa yang bersabar ketika ditimpa musibah akan memiliki 7 kelebihan :

1. Sabar adalah sifat mulia (mahmudah) yang mesti dimiliki oleh setiap umat Islam. Untuk memiliki sifat sabar, perlulah ada latihan yang berterusan.
2. Musibah itu adalah ujian dari Allah SWT. Orang yang sabar apabila ditimpa musibah akan diangkat darjatnya oleh Allah SWT.
3. Orang yang berusaha melatih dirinya bersabar dan terus bersabar adalah orang dikasihi serta dekat dengan Allah s.w t. Allah memandangnya dengan pandangan rahmat.
4. Orang yang banyak bersabar dalam membentuk dirinya untuk menjadi seorang penyabar (as-Sobirun), tidak akan disia-siakan Allah. Akhirnya, ia akan ditulis di sisi Allah sebagai hamba yang penyabar.
5. Sabar adalah sifat para Rasul, Nabi dan Awlia. Apabila seseorang memiliki sifat sabar, maka ia telah memiliki kebaikan dan keuntungan yang banyak.
6. Apabila seseorang dianugerahkan sifat sabar, maka ketahuilah bahawa Allah taala mahu memberikan kepadanya manfaat yang besar lagi luas, berpanjangan dari dunia sampai akhirat.
7. Antara fadhilat sifat sabar ialah:
a. masuk syurga tanpa hisab (perhitungan)
b. diampunkan dosa-dosa yang lalu
c. memilliki iman yang sejati

Akhir kata, renungilah lagu Ubat Hati berikut dan janganlah berputus asa. Insya Allah rahmat Allah SWT yang diberikan kepada hambaNya itu sangatlah luas.

Ubat Hati ada lima perkaranya:
1. Baca Quran dan maknanya
2. Solat malam dirikanlah
3. Berkumpullah dengan orang-orang soleh
4. Perbanyaklah berpuasa
5. Zikir malam berpanjanglah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan